maandag 23 december 2013

'Winkelmuziek'


Je loopt heerlijk op je gemakje door de stad te slenteren. Hier en daar loop je een winkeltje in om even lekker te neuzen. Op de achtergrond van de boetiekjes staat de muziek zachtjes aan. Wat je echter niet beseft is dat die muziek jou koopgedrag direct beïnvloed.

In winkels heb je vele communicatie-uitingen die het koopgedrag van mensen proberen te beïnvloeden. Waar je echter niet direct bij stilstaat is dat ook het soort muziek dat men in de winkels draait jouw koopgedrag beïnvloed. Wanneer klanten de gedraaide muziek herkennen blijven ze langer in de winkel hangen en kopen ze meer. Het zorgt er namelijk voor dat bijdraagt aan de beleving en zelf kom je in een betere stemming. Zo wordt in supermarkten en warenhuizen vaak mainstream popmuziek gedraaid en in mode- en cosmeticawinkels is een 'lounge-achtige, zachte housebeat' gebruikelijk.

Twee belangrijke voorwaarden waar de muziek aan moet doen wil het stimulerend werken zijn:
1.  De muziek moet aansluiten bij de winkel en het type mensen wat er winkelt. In een kledingwinkel voor jongeren wordt eerder popmuziek gedraaid, terwijl een chique interieurzaak beter kan kiezen voor klassieke achtergrondmuziek. Wanneer ze in de Bijenkorf ineens rockmuziek draaien en in de H&M Hollandse hits, dan voelt dat raar en doet het afbreuk aan de sfeer en beleving tijdens het shoppen. Hierdoor wordt de tijd die iemand in de winkel doorbrengt korter, waarmee de kans op een aankoop ook afneemt
2.  De term achtergrondmuziek bestaat niet voor niets. Het geluidsniveau is precies goed wanneer de muziek niet te nadrukkelijk aanwezig is. Hierdoor wordt de muziek onbewust door onze hersenen verwerkt en is het effect optimaal.

Er zijn ook uitzonderingen op de regel. Let maar eens op als je discountsupermarkten en boekwinkels binnenloopt. In deze en enkele andere boetiekjes draait men geen muziek. Waarom? Zij geloven denk ik niet in de kracht van muziek in winkels en spelen zelf in op het gevoel van de klant.

Muziek is dus voor winkels een goede branding methode. Voor onze portemonnee helaas wat minder. Wellicht dat we de volgende keer met oordoppen de winkel in moeten? 

Adios!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten