In de blogpost ‘winkelmuziek’ zagen we al dat muziek tijdens het shoppen een
enorme invloed kan hebben op het koopgedrag van mensen. Ook met muziek in
reclames spelen organisaties in op het gedrag van mensen. Hoe? Dat ga je nu
lezen.
We leven in een tijd waarin het aanbod van de
reclame sterk is toegenomen. Voor bedrijven en organisaties is het daardoor
belangrijk geworden om de aandacht van de klant te trekken en te behouden. Dit
kan door in reclames te spelen met muziek. Muziek trekt namelijk niet alleen de
aandacht van de consument. Nee, het zorgt ook dat consumenten bij het horen van
het deuntje het merk zullen herkennen waarna vervolgens een attitude ten
aanzien van het merk ontwikkelt wordt.
Ain’t No Mountain High Enough
Neem nou de reclame van DHL. Het bedrijf maakt
slim gebruik van het nummer Ain’t No
Mountain High Enough van Chritina
Stürmer. DHL benadrukt met het nummer dat zij een dienst aanbieden die geen
grenzen kent, waardoor de reclameboodschap zowel een emotionele betekenis als
een inhoudelijke betekenis krijgt. Door goed om te gaan met muziek zal het een
positief effect hebben op het koopgedrag van de consument. Bij het horen van
het nummer denkt de consument aan DHL waardoor het bedrijf positief in het
geheugen blijft hangen. Wanneer de consument vervolgens apparatuur nodig heeft
zal zij als eerste denken aan DHL.
Muziek kan in reclames dus een belangrijke
bijdrage leveren. Het is een krachtig element om de aandacht van de consument
te trekken. Later zorgt het bij de consument voor merkherinnering en
merkattitude ten aanzien van het merk/organisatie.
Adios!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten