woensdag 15 januari 2014

'Reclamemuziek'


In de blogpost ‘winkelmuziek’ zagen we al dat muziek tijdens het shoppen een enorme invloed kan hebben op het koopgedrag van mensen. Ook met muziek in reclames spelen organisaties in op het gedrag van mensen. Hoe? Dat ga je nu lezen.

We leven in een tijd waarin het aanbod van de reclame sterk is toegenomen. Voor bedrijven en organisaties is het daardoor belangrijk geworden om de aandacht van de klant te trekken en te behouden. Dit kan door in reclames te spelen met muziek. Muziek trekt namelijk niet alleen de aandacht van de consument. Nee, het zorgt ook dat consumenten bij het horen van het deuntje het merk zullen herkennen waarna vervolgens een attitude ten aanzien van het merk ontwikkelt wordt.

Ain’t No Mountain High Enough
Neem nou de reclame van DHL. Het bedrijf maakt slim gebruik van het nummer Ain’t No Mountain High Enough van Chritina Stürmer. DHL benadrukt met het nummer dat zij een dienst aanbieden die geen grenzen kent, waardoor de reclameboodschap zowel een emotionele betekenis als een inhoudelijke betekenis krijgt. Door goed om te gaan met muziek zal het een positief effect hebben op het koopgedrag van de consument. Bij het horen van het nummer denkt de consument aan DHL waardoor het bedrijf positief in het geheugen blijft hangen. Wanneer de consument vervolgens apparatuur nodig heeft zal zij als eerste denken aan DHL.




Muziek kan in reclames dus een belangrijke bijdrage leveren. Het is een krachtig element om de aandacht van de consument te trekken. Later zorgt het bij de consument voor merkherinnering en merkattitude ten aanzien van het merk/organisatie.

Adios!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten